8. september 2016

Om merking av Lofoten fiskeburgere

Merkingen TV2 reagerer på: «Lofoten. 4 grove fiskeburgere. Ørret og kveite. 86 % fisk.» (Klikk på bildet for større bilde)

Torsdag 8. september viser TV2 et program hvor det stilles spørsmålstegn til vår merking av fiskeburgere. Her antydes det at vår merkepolitikk ikke er redelig. Vi er ikke enige i dette, og velger derfor å legge ut hele vår redegjørelse for hvordan vi merker fiskeburgerne våre slik at forbruker selv kan gjøre seg opp en formening i saken.

Lofotprodukt mener det er viktig å fortelle forbrukerne hva som karakteriserer fiskeburgerens smak og konsistens, slik at de kan velge det alternativet som er riktigst for dem. En fiskeburger som inneholder en andel ørret har til eksempel en mye mer karakteristisk og utpreget smak enn en fiskeburger med torsk, hyse og sei. Sistnevnte vil oppfattes som mildere i smak. Dette mener vi er viktig informasjon når man skal velge middag til seg selv, familie eller venner. Derfor fremhever vi de ingrediensene som smaker mest, som for eksempel steinbit, hvitløk, ørret, kveite eller sei, på emballasjens forside. Samtidig oppgis absolutt alle ingredienser tydelig i ingredienslisten på pakken og på vår hjemmeside, slik at alle til enhver tid også kan sjekke hva fiskeburgerne inneholder totalt sett.

Å merke fiskemat med hva det smaker mener vi er like viktig for fiskemat, som for eksempel bakervarer. Ønsker du en bolle som smaker kanel, er det bra om posen er tydelig merket med nettopp kanel. Og er du mer glad i rosiner, velger du helst den som er merket med «rosin». Dette uavhengig av om det er mer hvetemel, bakepulver eller melk i bollene enn kanel og rosin. Om alle bollene kun får hete «hvetebolle», med en lang liste av ingredienser på forsiden, vil «kanel» eller «rosin» havne nederst på listen grunnet sitt lave prosentvise innhold. Dette mener vi vil være svært dårlig veiledning av forbruker.

Lofotens grove fiskeburgere med 86 % fisk lages på en grunnfarse (finmalt fiskefarse) av hyse og hvitlaks, som i tillegg til å være milde og runde i smak, også tilfører den nødvendige bindeevnen i fiskefarsen til at burgerne holder sammen. Deretter blandes hele biter av det vi mener er mer smaksrike fiskesorter forsiktig inn i farsen, som for eksempel ørret og kveite. Det skal ikke mye til av disse artene før de setter sitt preg på produktet. Innholdet vurderes nøye av våre smakspanel når vi utvikler produktene, slik at vi oppnår den riktige balansen av smak og konsistens som oppleves som god.

Lofotprodukt kjenner til at Forbrukerrådet la frem en rapport i juni 2016 hvor tre av våre produkter hevdes å ha villedende merking som følge av vår praksis ovenfor. Lofotprodukt deler ikke Forbrukerrådets vurdering i denne saken, og opplever at Forbrukerrådets «dom» er basert på et lite oppdatert regelverk som for eksempel forskjellsbehandler bakervarer og fiskemat. Til eksempel hevder de at det er greit å omtale et brød som «solsikkebrød» uavhengig av mengde solsikkefrø, mens det samme ikke gjelder for fiskemat.

Lofotprodukts Adm Dir og Markedssjef har derfor avholdt møte med Forbrukerrådets direktør for å diskutere saken. Her ba vi Forbrukerrådet oppdatere og modernisere sitt regelverk slik at god praksis for veiledning om smak og konsistens også kan praktiseres for fiskemat. Fisk er nemlig ikke bare fisk – fisk er et vell av smaker og karakterer, og vårt ønske er at vi kan hjelpe alle til å finne sin favorittbit!

Har du innspill i saken? Kontakt oss gjerne på telefon 76 08 70 00, eller send oss en epost til firmapost@lofoten.no.

Bookmark and Share