17. april 2018

Lofoten vinner av Merkestyrkeprisen 2018

25 merker og kjeder i ulike kategorier var innstilt i konkurransen om årets  Merkestyrkepris fra markedsanalyseselskapet Nielsen. 10. april ble det klart at sjømatmerket «Lofoten» gikk helt til topps, og vant i skarp konkurranse med blant annet Grandiosa, Q-Meieriene og Nocco. 

– «Lofoten» har utviklet seg til å bli den største merkevaren innen fisk og sjømat i  norsk dagligvarehandel. De har bygget sin merkevare ved å tilby spennende produkter som gjør det enkelt å spise sunn og god mat, som forbruker vil ha. I tillegg  er «Lofoten» et merkenavn som assosieres med ferske rene råvarer, god kvalitet og  stolthet. Lofoten hadde i 2017 en vekst på 14%. Dette er imponerende i en kategori  med utfordringer. Så imponerende at «Lofoten» kåres til vinner av Nielsen merkestyrkepris for 2018, sier Georg Ellingsen, juryleder hos Nielsen.

Lofoten ønsker å takke ansatte, kunder og trofaste leverandører i anledning kåringen:

– Vi er stolte og beæret over at Lofoten er det første sjømatmerket som trer inn i det eksklusive laget som vinnere av Merkestyrkeprisen. Med våre begrensede ressurser sammenlignet med de sterke merkevarene vi her konkurrerer mot, både mht markedsbudsjett og antall ansatte, er denne prisen en stor honnør til alle som med enorm innsats har bidratt til Lofotens suksess, uttaler en glad Administrerende Direktør i Insula AS, Sigvald Rist og legger til:

– Jeg vil gjerne rette en takk til alle våre ansatte som hver eneste dag står på for å utvikle, tilvirke, selge og markedsføre det som kanskje er verdens beste sjømat. Vi må samtidig legge til at merkenavnet Lofoten ikke bare er vårt, men tilhører en hel region. Det er derfor også med stor ydmykhet og takknemlighet vi deler prisen med alle som har en tilknytning til Lofoten, og med yrkesfiskerne i særdeleshet, som skaper grunnlaget for vår eksistens, sier Rist.

– Nielsen Merkestyrkepris er en stor inspirasjon for oss i Lofoten til fortsatt å jobbe for å få nordmenn til å spise mer sjømat, og velge Lofoten. Det er bra både for helsen og miljøet – i tillegg til at det er veldig godt, raskt og enkelt å tilberede. Tusen takk derfor også til alle våre lojale forbrukere, og til våre kunder som har vist oss tillit, sier Markedsdirektør i Insula, Camilla Beck Sætre.

Bookmark and Share